Priču o konceptu moći i razvoju dočarala je italijanska rediteljka Monika Napo kao bajku u kojoj, iako ne eksplicitno rečeno, vrijeme nije linearno, a glavni junak putuje kroz sjećanja.
U toj šetnji kroz vjekove, srijeće se sa Vladom Drakulom, Turčinom Fatihom, viktorijanskom autorkom Virdžinijom Vulf, boreći se neprestano za kap znanja o identitetu. Mnoga od tih pitanja intrigantnih kroz istoriju još su stvar borbe i u savremenom dobu.
„Odlična gluma, bili su sjajni. Iza scene sam osluškivala, bila je to tišina koja znači da je publika uključena u priču. Nadam se da će komad biti igran dugo, jer dotiče savremena pitanja. Kada otvorite novine vidite da se danas ljudi bore za svoje seksualne izbore, LGBT zajednica na Balkanu i u Evropi. Ova predstava naravno nije samo o tome, ali njena bit jesu sloboda i osobe koje želite u svom životu, dakako postavila je važna pitanja nad kojima će se publika zamisliti“, kazala je rediteljka Monika Napo.
„ Izabrao sam sa namjerom 15. vijek i lik Mehmeda II jer je baš u tom periodu pitanje identiteta bio ključno, možda ste upoznati sa istorijskom pričom da je imao namjeru da postane hrišćanin što je bila ključna tema tog vremena i upravo sam odabrao to vrijeme kao relevantno za predstavu, jer se ona dotiče radikalnih pitanja“, kazao je autor teksta Đan Maria Ćervo.
Ova priča o ličnom rastu čija se pitanja vrte oko pojma moći, italijanskog pisca Đan Maria Ćerva, već je postavljena na scenama u Italiji i Beču. Ovoga puta, vizija koju je imala Monika Napo razlikuje se od stila u kome je Ćervo napisao tekst, režija se oslanja na naturalistički koncept praveći ubjedljiv kontrast.
„Nema drugog načina da se priđe ovom komadu. Naturalizam i taj kontrast su idealan pristup. Morate prići priči sa druge strane. Baš to sam imao na umu kada sam zamišljao način na koji treba postaviti komad na scenu. Uvijek kažem rediteljima da „pošalju glumce na pijacu“ , da uproste sve i prizemlje svoj pristup tekstu. Doživio sam ovdje sjajno umjetničko iskustvo. Glumcima je ovakva strategija pisanja bila sasvim nova, bili su fantastični, ozbiljni u namjeri da proniknu u tekst “, kazao je italijanski autor Đan Maria Ćervo.
Probe su trajale nešto više od mjesec, a rezultat koji su u drami o opštečovječanskim pitanjima pokazali glumci: Pavle Popović, Petar Novaković, Zoran Vujović, Aleksandar Gavranić i Ana Vujošević, publika je nagradila aplauzom. Ovo ohrabrenje iz gledališta, kao i rad sa evropskim umjetnicima Monikom Napom i Đan Maria Ćervom, po riječima nosioca vodeće uloge u predstavi, Voika Dobrite, daju vjetar u leđa mladom glumcu.
„Ovo je bio jedan lijep proces bez glumačke sujete i sa jednim lijepim prijateljstvom i pomaganjem, a večerašnje izvođenje je bilo veoma lijepo, publika je, čini mi se, fino prihvatila predstavu. Mi smo uživali dok smo igrali i sve u svemu ovo je bio jedan lijep i poučan proces. Nadam se da će ova predstava dugo igrati ali publika će u svakom slučaju odlučiti o tome“, kazao je Pavle Popović, glumac u predstavi .
Predstava “Najokrutniji čovjek” nastavlja niz koji su započeli komadi: Let iznad kukavičjeg gnijezda, Leptir, Jelena Savojska ( Fura dels Baus), Dokle pogled seže, koji su nastali pod okriljem programa Evropske unije Kreativna Evropa u okviru projekta EU Collective plays!. Po mišljenju ministra kulture Janka Ljumovića ovakvi programi za kulturu EU odlična su šansa za crnogorske umjetnike u smislu saradnje sa inostranim kolegama i prilike da se ove predstave vide i na evropskim scenama.
“Večerašnja predstava potvrđuje zamiljiv koncept projekta koji povezuje umjetnike iz različitih zemalja koji zajedno kreiraju nove projekte u teatru. Kraljevsko pozorište Zetski dom ovim projektom inoviralo je i ponudilo publici osoben repertoar koji je konstituisan u specifičnom formatu, u produkcionom smislu to su niskobudžetni projekti, ali u estetskom daju zanimljiv i dobar rezultat. Saradnja u okviru ovog projekta doprinijeće daljim saradnjama i istraživanjima u sferi umjetničkog polja koje odražava evropski kulturni prostor i specifičnosti danas složenog identiteta u koji je potrebno uključiti naše umjetnike. Značaj projekta je svakako i u distribuciji, gostovanjima koja se ostvaruju”, kazao je ministar kulture Janko Ljumović nakon premijere komada Najokrutniji čovjek.
Scenografiju i izbor kostima potpisuje Monika Napo, dizajn svjetla Monika Napo i Mirko Radonjić, dok izbor muzike pripada Moniki Napo i Rajku Raduloviću. Komad Najokrutniji čovjek biće opet izveden u subotu 22. aprila.
Komentari