Imao je, kaže, priliku da sa njim duže razgovara, ali je primijetio ono što se dešava svuda i uvijek - ljudi ne gledaju s naklonošću osobu koja im kroz djelo zapravo predstavlja ogledalo njih samih.
''Živko i ja smo bili skoro generacija. Sjećam se kada sam prvi put dolazio ovdje i tražio neke lokacije imao sam priliku da prvi put s njim malo duže razgovaram. Osjetio sam kako mu ljudi nijesu bili pretjerano naklonjeni, a tada još nije snimio 'Đeknu'. Ali to je tako, ljudi ne vole ta ogledala koja se pred njih stavljaju. U Irskoj ljudi ne vole film, možda najljepši koji je o njima snimljen, 'Mirni čovjek' koji je radio Džon Ford. U Češkoj su za 'Vatrogasni bal', možda jedan od najboljih Formanovih filmova, tvrdili da to nisu oni, to su neki lopovi, to je pogrešna slika... Tako je svuda, za 'Bulevar sumraka' kada ga je napravio Bili Vajlder, Holivud je bio strašno ljut i rekao je 'Nemoj pljuvati ruku koja te hrani'. Niko ne voli kada se o njemu priča, ali dobro, susjedi to uvijek vole da gledaju, ljudi su manje-više isti svuda''- kazao je Grlić, prenosi Antena M.
Grlić je, kako je ispričao, o Crnoj Gori najviše naučio u - Češkoj.
''Ja sam za diplomski rad iz scenaristike na Praškoj filmskoj akademiji dobio da radim Jaroslava Čermaka. Moj profesor je bio opsjednut vezama Češke i Crne Gore, koje su nevjerovatne. I tjerao me da radim scenario po tome, ja sam to i radio, tako da sam počeo po knjigama, arhivima istraživati tu povezanost. I to je prekrasna priča o čovjeku koji je ostao kao mali sa jednom ukočenom nogom, koji je ukrao profesoru ženu i s njom bježao sve do Cetinja. Sve te priče bile su prekrasne i tu sam mnogo o Crnoj Gori naučio''- kazao je on.
Iako sa Crnom Gorom imaju posebne veze, Česi se, kako ocjenjuje umnogome razlikuju od Crnogoraca i generalno od ljudi sa naših prostora.
''Kada s juga gledate Čehe onda su to neki ljudi koji se ne znaju boriti za sebe. Našim ljudima sa ovih prostora krv ključa na mnogo manjim temperaturama. Oni,pak, imaju jednu postojanost i mir koju mi nikada nijesmo imali, imaju osjećaj trajnosti, a mi smo prostor gdje nakon nekih 20-50 godina sve počinje od apsolutne nule, od istorije pa dalje. Česi imaju strašnu potrebu da budu nastavak neke priče, da njihov život uđe u kontinuitet jednog prostora i jedne istorije... Upravo to je nešto što ih drži, a što nama nekad izgleda nedostojno hrabrog čovjeka, mlako, bledunjavo''- kazao je Grlić.
Poznati režiser govoriće u ''Živoj istini'' između ostalog i o traumama iz djetinjstva, kad su mu majku i oca odveli na Goli otok; kako je u jesen 1968. u Pragu, gledajući ruske tenkove i kalkulantstvo Zapada, zauvijek izgubio iluziju o politici; kako se izborio sa Udbom da film "Samo jednom se ljubi" prikaže u Kanu; kako komentariše to što je film „Samo jednom se ljubi“ početkom osamdesetih etiketiran kao ustaški a deceniju kasnije, film „Čaruga“ kao četnički, đe su korjeni pobjede Donalda Trampa i da li se veće osjećaju posljedice njegove politike na način života u Americi...
Komentari