‘Tajna večera’ je bila jedno od Leonardovih rijetkih poznatih djela za života, no ona je već u 16. vijeku počela da blijedi. Za ‘Mona Lizu’ i druge slike se dugo nije znalo, kao ni za hiljade stranica sa njegovim bilješkama i crtežima. Mali dio Leonardove prve skripte štampan je 1651. a prvi veliki manuskript tek u 19. vijeku. Dvotomni „Madridski kodeks” je dospio u javnost 1966. Svi do danas poznati rukopisi, za koje se smatra da predstavljaju samo petinu cjelokupnog Leonarodovog opusa, čine rudnik podataka koji treba istraživati - kaže Vecozi i otkriva da, iako to još nije naučno potvrđeno, sa velikom izvjesnošću možemo reći da Leonardovu biografiju treba ponovo ispisati.
Nova dokumenta
Prema najnovijim saznanjima umjetnik je bio nezakoniti sin Katerine, koja je bila robinja najvjerovatnije dovedena sa Orijenta, a ne služavka ili seljanka, kako se do sada smatralo. Imao je 21 (polu)brata i (polu)sestru a ne 16, a čak postoji i hipoteza da je imao sina. Ta novooktrivena dokumenta mogla bi da promijene i uvreženo mišljenje o Leonardovoj (homo)seksualnosti i njegovom odnosu prema duhovnom i religioznom.
Žrtva kleveta
- Leonardo je bio veoma slobodouman čovek i mnogo drugačiji nego što smo mislili - kaže Vecozi. - Ja ga zamišljam kao osobu koja je slijedila svoje strasti, bila uronjena u svoja otkrića i studije, sa izvanrednim darom za crtanje i opservaciju. Ujedno, on je bio neshvaćen, nedovoljno poštovan i žrtva neopravdanih ogovaranja i kleveta. Često se osjećao prevarenim ili izdanim jer nije dobijao podršku za realizovanje svojih velikih zamisli.
Zablude o Leonardu
Neke od najvećih zabluda koje prate Leonarda jesu da je „Mona Liza” njegov skriveni autoportret, da je on izmislio neke izume poput Arhimedovog vijka, mašine za paru ili padobrana, iako ih je samo usavršio, a koliko treba biti oprezan govori podatak da je jedan crtež koji je Vecozi nacrtao prema Leonardovim bilješkama bio pripisan samom maestru.
Mit i stvarnost
Kao i o Leonardu ni o najpoznatijoj slici na svijetu, „Mona Lizi” se pouzdano ne znaju fundamentalne stvari - ni koga predstavlja ni ko ju je naručio niti kada je tačno nastala, kaže Vecozi.
- I Leonardo i ‘Mona Liza’ su beskrajne teme, ali zadatak nas naučnika je da skidamo velove sa istorije i izdvajamo pouzdane podatke. Ja 30 godina proučavam Leonarda i svakodnevno ga ‘branim’ od istorijskih i savremenih kleveta. Mas mediji nas uporno provociraju i drže na oprezu da pravimo razliku između mita i realnosti i da sve vrijeme stavljamo znak pitanja na svaku izjavu koja sadrži Leonardovo ime.
(Izvor:Blic)