Ponovo radi scena
Jugoslovensko dramsko pozorište

Teatar koji nema premijere ne može da živi

Ponovo radi scena "Studio" JDP-a

U Jugoslovenskom dramskom pozorištu (JDP) ponovo se otvara scena Studio, koja je iz finansijskih razloga prije godinu i po dana prestala sa radom, najavila je danas upravnica JDP-a Tamara Vučković

Nećemo vraćati stare predstave jer smo, između ostalog, morali da otpustimo 20-ak tehničara, ali smo u međuvremenu sklopili ugovor o saradnji sa Fakultetom dramskih umjetnosti (FDU), pa će se njihove ispitne predstave održavati na našoj najmanjoj sceni, rekla je ona na konferenciji za novinare.

Po dva izvođenja ovog mjeseca imaće dvije predstave - koprodukcija JDP i FDU "Hinkeman: šta mora neka bude" (14. i 27. maja) i nezavisna produkcija "Marks u Sohou" (18. i 25. maja).

"Još od premijere 'Višnjika', prije skoro dvije godine, JDP nije dobilo pare za novu predstavu. Nemamo sredstva od osnivača (Skupština Beograda), radimo uz pomoć sponzora, prijatelja i samih umjetnika. Svi sektori u JDP-u su maksimalno angažovani da pozorište opstane. Prodaja karata povećana je za 30 posto, štedimo na svemu", upozorila je upravnica.

Pominjući i razmišljanja da li da pozorište sasvim stane, napomenula je da "ovako više ne može" i zapitala da li je moguće da dvije godine nema para za programe JDP-a, a ima za neke druge stvari.

Ipak, kako je dodala, teatar koji nema premijere ne može da živi, a odluka JDP-a je da bude otvoreno i aktivno pozorište. Predstava "Hinkeman: šta mora neka bude" je ispit sa treće godine režije Andreja Nosova, diplomski glumice Milene Živanović i master rad dramaturga Vuka Boškovića, po drami "Slučaj Hinkeman" Ernsta Tolera.

U ansamblu su Milan Marić, Svetozar Cvetković, Aleksandra Janković, Miloš đurović i Jovana Gavrilović. Scenu je krerala Mia David, kostime Darinka Mihajlović, kompozitor je Irena Popović-Dragović.

Njemački dramaturg, pisac, ljevičarski politički aktivista Toler napisao je ovaj antiratni komad u zatvoru, nakon sloma Bavarske socijalističke republike.

Nosov je izjavio da ova adaptacija govori o generaciji koja danas ima između 20 i 30 godina i o njenoj poziciji u odnosu na prošlost, na rat iz 90-ih godina 20.vijeka.

"Stanje je loše, posla nema. Svi sve znamo, a stalno nešto čekamo. Određena vrsta pasivnosti i apatije jedan je od uzroka problema što smo tu gdje jesmo", rekao je on.

Bošković je izjavio da predstava ipak nije ljutita osuda današnjeg društva, napominjući da i to već postaje standard - obe strane kažu šta imaju i onda nastavljaju po svome. "Pokušali smo da iskreno pokažeme šta mislimo i osjećamo, šta želimo i šta nam smeta", dodao je on.

Monodrama "Marks u Sohou" nastala je po tekstu američkog istoričara, profesora i mirovnog aktiviste Hauarda Zina iz 1999. godine.

Predstavu je režirao Vlatko Ilić, a igra Vladica Milosavljević. To je nezavisna produkcija koja je na sceni "Carina" pripremana godinu dana i do sada izvedena četiri puta, u formi otvorene probe.

U komadu Marks se na kratko vraća na zemlju, a gledaoci ga upoznaju kao nezaposlenog građanina, progonjenog intelektualca, savremenika Bakunjina i Hajnea koji podržava Parisku komunu, takođe kao porodičnog čovjeka koji se zalaže za jedan pravedniji svijet.

Reditelj je istakao da je Marks u ovoj komunikatvnoj, zabavnoj i mudroj drami začuđen što je toliko toga istog kao prije 150 godina. Tekst pokreće pitanja društvene pravde, solidarnosti, zajednice koja nije zasnovana samo na profitu.

Milosavljevićeva je rekla da je ovaj materijal vrlo zahtjevan za glumca, jer svako ima neku predstavu naslovnog lika, dodajući da ona neće biti Marks sa bradom.

"Željeli smo da prenesemo njegovo duhovno nasljeđe i filozofiju na životan način. Tekst me je šokirao, ja na fakultuetu nisam imala marksizam. Ova drama je uzbudljiva, duhovita i svakako proširuje znanje", naglasila je ona.

(Izvor:B92)