Omaž Vlatku Giliću: Reditelj koji je uzdrmao pojmove kratkog filma
Scena iz filma

Crnogorska retrospekcija

Omaž Vlatku Giliću: Reditelj koji je uzdrmao pojmove kratkog filma

PODGORICA – Omaž reditelju Vlatku Giliću priređen je u petak veče u okviru 4. međunarodnog festivala dugometražnog dokumentarnog filma UnderhillFest. Publika je vidjela tri kratkometražna Gilićeva filma u kojima se reditelj pozabavio ljudskom potrebom za moći i prolivanjem krvi, kao i potrebom da nadiđe svoje slabosti i osvoji makar još jedan dan života više.

U sali biblioteke „Radosav Ljumović“ prikazani su Gilićevi filmovi: „In continuo“, „Dan više“ i „Moć“.

- Ovom mini retrospektivom nagrađivanih kratkih filmova reditelja Vlatka Gilića, Podgorica se kroz UnderhillFest na svojevrstan način upisala na listu gradova, koji su u protekla 3 mjeseca organizovali Gilićeve retrospekcije: Los Anđeles, Njujork, Ostin, Sijetl – kazao je uoči projekcije filmova, reditelj Nikola Vukčević.

On je istakao da se „UnderhillFest na svoj način odupreo poražavajućoj činjenici da je ovo prva crnogorska retrospekcija ove vrste“.

- Ovo je jedna od rijetkih retrospekcija na Balkanu, autora koga, na jednoj strani, svi svojataju da je njihov (kroz njegove ranije filmove i međunarodne uspjehe tih filmova) – ali i autora koga, na drugoj strani, svi još više izbjegavaju da finansiraju i podrže kada su u pitanju njegovi novi projekti. I tako od 1982. godine, kada je bio u zenitu svoje kreativna snage i veoma visokoj mjeri međunarodnog uspjeha i poštovanja, kada su se tek očekivali grandiozni domašaji – kazao je Vukčević.

Tragedija civilizacija

Prikazana tri ostvarenja Vukčević je okarakterisao kao značajan činilac Gilićeve karijere i dokaz njegovog osobenog rediteljskog izraza, koji mu je obezbijedio relevantno međunarodno mjesto. Prema riječima Vukčevića, za film „In continuo“ (1971), koji je proglašen za najbolji kratki film na Berlinskom filmskom festivalu, bez sumnje se može reći da je u međunarodnim razmjerama uzdrmao ili – preispitao pojmove i žanrove kratkog filma.

- Preispitao je, takođe, pojmove i žanrove dokumentarnog filma, te upotrebe simbola i metaforičkog značenja u paralelnilm slojevima nivou narativnog značenja filma… Gledaocu vrlo brzo biva jasno: klanica, u kojoj je smještena radnja ovog filma, najmanje je ono mjesto koje gledalac vidi – a suštinsko je mjesto koje gledalac osjeća svojim intelektom. Dakle, klanica filma „In continuo“ metaforičko je mjesto poprišta priče o okrvavljenoj potrebi čovjekove prirode, u kojoj gledalac vidi da se kolje stoka za ljudsku ishranu a zapravo shvata i percipira priču o tragediji svih civilizacija, od antičkih vremena do danas – kazao je Vukčević.

On je posebno apostrofirao i Gilićevo ostvarenje „Moć“ (1973), koji govori o snazi hipnoze, snazi opijenosti pojmom moći, te veoma kvarnom ljudskom suštinom, koja u stadijumu hipnoze razmišlja jedino o tome – kako da svoju moć potvrdi isključivo kroz mučenje i poniženje drugih.

Kroz pakao do života

Film „Dan više“ (1972) je, prema riječima Nikole Vukčevića, vizualno i pjesničko remek-djelo o ljudskoj težnji da se nastavi život više, tj. da je čovjek spreman ići kroz pakao ne bi li doživio samo jedan dan života više.

- Film sa fascinantnom atmosferom koja je građena jednako kamerom, montažom i zvučnom obradom, vrhunskom fotografijom, fascinantnim ambijentom sumporne magle i nepreglednih količina nagog tijela, svih uzrasta i svih bolesti, u grču nade i nelagode, kao oda snazi ljudske nade – kazao je Vukčević.

Telekom UnderhillFest biće zatvoren večeras (subota) u 23 sata na Stadionu malih sportova koncertom novosadske grupe „Obojeni program“. Kao predgrupa, sat ranije će nastupiti crnogorski sastav „Beta Baroque“.

(Izvor:Pobjeda)