Isidora Žebeljan: Živimo
Isidora Žebeljan

Mocart i Dubrovnik su bili inspiracija

Isidora Žebeljan: Živimo "Matriks" u formi kič mjuzikla

Mocart i Dubrovnik su mi bili inspiracija - kaže Isidora Žebeljan, koja 24. juna u Londonu ima premijeru svoje nove kompozicije („Kad je bog stvarao Dubrovnik”), sredinom jula još jednu u Bregencu („Zujte strune”), a ovog mjeseca se navršava decenija od kako je napisala „Zoru D”, koja ju je vinula u svjetski vrh.

Govoreći o premijeri kompozicije „Kad je bog stvarao Dubrovnik” u Londonu, proslavljena kompozitorka navodi: „Djelo je, kao dio ciklusa od osam pjesama, naručenih od osam različitih kompozitora iz cijelog svijeta, poručio jedan od najuglednijih i najvećih festivala u Velikoj Britaniji - City of London Festival, za koncert kojim će biti otvoren ovogodišnji festival. Ciklus pjesama se zove „Trees, walls and cities...” i pjesme su pisane o osam gradova, što je bio deo narudžbine festivala - teme su gradovi Deri (Irska), London, Berlin, Beč, Utreht, Dubrovnik, Nikozija i Jerusalim. Kompoziciju će izvesti engleska pjevačica Lor Liksenberg i čuveni Brodski kvartet. Koncert će biti održan u predivnom Drejpers holu, a prenosiće ga uživo BBC3.”

Kompoziciju ste pisali na stihove našeg tragično preminulog pjesnika Milana Milišića.

- Poema Milana Milišića „Kad je Bog stvarao Dubrovnik” je, prije svega, izvrsna poezija, a izbor stihova koji sam napravila odgovara zadatoj temi ciklusa i, na kraju, smatram da je Milišić, jedan od naših najboljih pjesnika s kraja 20. vijeka, nedopustivo zanemaren - pogađa me njegova tragična sudbina. I njegova žrtva govori o besmislu ratovanja. Drugo lice apsurda je to što on u Hrvatskoj nije prihvaćen, jer je Srbin, a ovdje, jer se misli da nije dovoljno Srbin, pošto je iz Dubrovnika. Neophodno je da se to besmisleno ludilo podjela već jednom zauvijek pohrani u zapećak istorije, jer smo jedini gubitnici upravo mi sami, pošto smo uskraćeni za uživanje u sjajnoj poeziji Milana Milišića i drugih umjetnika koji su nepravedno skrajnuti.

Na otvaranju prestižnog operskog festivala u Bregencu 17. jula je još jedne vaše nove kompozicije - „Zujte strune”. Inspiracija je bila Mocartova „Čarobna frula”?

- Da, ideja umjetničkog direktora bila je da za otvaranje ovogodišnjeg festivala napišem varijacije na teme iz Mocartove Čarobne frule i tako sam komponovala „Zujte strune” za simfonijski orkestar. Kompoziciju izvode Bečki simfoničari i dirigent Pol Daniel. Festival u Bregencu je jedan od najvećih i najznačajnijih operskih festivala na svijetu, a ove godine će, na ogromnoj pozornici izgrađenoj nasamom Bodenskom jezeru, sa auditorijumom na kopnu koji broji 7000 mjesta - sa scenografijom u obliku tri ogromna zmaja, visoka kao kule, koji izviru iz jezera - biti izvođena Mocartova „Čarobna frula”, što je i povod mojoj narudžbini.

Činjenica da aktuelno Ministarstvo nije podržalo vaš projekat pobudila je pažnju javnosti.

- Ne želim da komentarišem taj događaj, jer je moj stav izrečen onim što kao umjetnik činim.

Jezikom muzike govoreći kog nam je žanra realnost?

- „Matriks” u formi kič mjuzikla.

Deset godina od „Zore D”, koja vas je vinula na put slave. Od tada, jezikom brojki, 27 narudžbina iz inostranstva (uključujući i 4 opere) i 27 premijernih izvođenja vaših kompozicija po bijelom svijetu. A kad se osvrnete iza sebe koji je osnovni utisak?

- Zahvalnost za ovako veliku sreću i mogućnost da komponujem bez predaha.

(Izvor:Blic)