Jedno treba priznati: kaseta s današnjeg gledišta i nije bila neko čudo tehnike. U zavisnosti od kvaliteta (tj. cijene) šum pri reprodukciji je ponekad nadjačavao snimljeni materijal, mehanički problemi su svako malo prouzrokovali pravu "salatu od trake", a vremešne kasete su i najfiniji ton pretvarale u nesnosno zavijanje.
Pa ipak, kaseta je izazvala revoluciju na tržištu pop muzike, a na njoj su odrasle čitave generacije. Uprkos tome što slavi pola veka postojanja, što je za neki medij veoma mnogo, kaseta doživljava novo "proljeće". Mixtape-žurke niču poput pečuraka poslije kiše, a potražnja za kasetama ponovno raste.
Veterani "kasetaške" scene danas sa zadovoljstvom prate povratak plastične kutijice sa magnetnom trakom. Novinar i autor knjige "Kasetofon" (Kassetendeck) Jan Drez u razgovoru za "Dojče Vele" podsjeća na ulogu koju su kasete odigrale na svom početku, kada se snimalo sa radio programa (nezaobilazni Radio Luksemburg koji je prvi puštao najnovije muzičke trendove). Oni napredniji snimali su čak i radio-drame ili kvizove. Bila je stvar prestiža to ko će na neku žurku da donese kasetu sa najuspjelijim miksom.
To malo tehničko čudo, koje je, za razliku od gramofonske ploče svako kod kuće mogao da snimi (a ponekad i da distribuira, što je kod nas bilo naročito popularno), od samog početka nije odgovarala zaštitnicima autorskih prava. Za njih je kaseta bila i ostala djelo "pirata" koji umnožavanjem zaštićenog materijala kradu hleb kompozitorima i autorima. Današnja borba zaštitnika autorskih prava protiv digitalnih medija i internet-platformi, dokazuje da se istorija ponavlja, samo su objekti napada drugi.
Medijska kampanja muzičke industrije iz osamdesetih u obliku naljepnica sa natpisom "Home taping is killing music" bi bez problema mogla da se nađe i na današnjim nosačima zvuka.
Pritom poznavaoci scene poput Jana Dreza tvrde da snimanje kućnih kompilacija ne utiče negativno na prodaju originalnih nosača zvuka.
Drez se u svojoj knjizi osvrće i na različite uloge koje je kaseta odigrala na istoku i zapadu Evrope. Osim činjenice da se na istoku kontinenta (gde je, bar što se tržišne ekonomije tiče, spadala i bivša Jugoslavija) mnogo teže se dolazilo do kvalitetnih kaseta i da su one bile znantno skuplje nego na Zapadu (pa su tu značajnu ulogu odigrali
rođaci na privremenom radu), mala traka je odigrala i značajnu ulogu u širenju "kontrarevolucionarnih" ideja.
U zemljama u kojima poslije Drugog svjetskog rata nije zavladala demokratija i pluralizam, mladi bendovi van prihvatljivih društvenih trendova, teško su dolazili do ugovora za snimanje ploča u državnim, partijski kontrolisanim preduzećima. Časni izuzeci postoje, poput mnogih bendova jugoslovenskog novog talasa koji su nekako pronašli put do državnog izdavača. Onima koji nisu bili te sreće, preostalo je snimanje pomoću kućnih kasetofona u sopstvenom podrumu.
Legendarni rok gitarista The Rolling Stones Kit Ričards u autobiografskoj knjizi "Život" (Life) dotakao se i pojava kaseta, u ono vrijeme, 60-ih godina, što je bila revolucija i velika pomoć mladim bendovima i stvaraocima. Zahvaljujući kaseti i "kasetašima", nastala je i čuvena "Satisfaction".
"Uvek sam odlazio u krevet sa gitarom i budio se narednog jutra i odmah bih pritisnuo kasetaš da bih vidio šta sam snimao. Često sam pomislio: 'Nisam uradio ništa, vjerovatno sam u snu pritisnuo dugme stop. Međutim, premotao sam kasetu na početak i pustio je i tako sam čuo početak pjesme koja će kasnije postati 'Satisfaction'. Poslije toga usledilo je snimak od 40 minuta mene kako hrčem", prisjetio se Kit Ričards.
Danas kaseta doživljava pravu malu renesansu i to ponovno u subkulturnom podzemlju. Poznati nezavisni DJ-evi šalju svoje kasete na festivale, a kasete s poznatog festivala "Melt!" odavno kruže scenom i u imaju kultni status. Neke od njih mogu da se, da ironija bude veća, digitalno "skinu" sa stranica festivala.
Ali kaseta je i kao simbol otpora digitalizaciji zauzela istaknuto mjesto u današnjoj pop-kulturi.
"Kaseta je preživjela ne samo kao upotrebni već i kao umjetničkih objekat", kaže Jan Drez. Bilo kao naljepnica, motiv za majice, ali i kao umjetnički objekat - kaseta je sveprisutna. "Mnogi umjetnici su od starih kaseta napravili umjetnička djela koja se izlažu širom svijeta. Berlinski umjetnik Gregor Hildebrant specijalizovao se za takva djela i među njegovim najvećim poklonicima su i članovi benda Beastie Boys", kaže Drez.
Kaseta i dalje živi, uprkos 50. rođendanu, u klubovima i u umjetničkim galerijama.
(MONDO)