Čovjek koji je umio da leti
Andrej Tarkovski

Sin velikog reditelja Andreja Tarkovskog snima film "Blag vjetar"

Čovjek koji je umio da leti

Sin velikog reditelja Andreja Tarkovskog snima film "Blag vjetar" po scenariju svog oca. Moj otac doživio je veliko razočaranje ovim svijetom, kaže Andrej Tarkovski junior

ROMAN "Ariel" Aleksandra Beljajeva, po kojoj je Andrej Tarkovski, jedan od najvećih reditelja 20. vijeka napisao scenario, ipak će doživjeti svoju filmsku verziju.

Sin ruskog filmskog genija Andrej Andrejevič Tarkovski, ispuniće veliku želju i san svog oca, da Ariel - čovjek koji leti, počne da živi i na velikom platnu. Po jednom od najzanimljivijih djela Beljajeva, scenario pod naslovom "Blag vjetar", Tarkovski je napisao još krajem sedamdesetih godina, zajedno sa Fridrihom Gorenštejnom, ali uprkos strasnoj želji, nije uspijeo da napravi film.

Njegov projekat, zahvaljujući producentu Dmitriju Klepatskom, predstavljen je krajem juna na Moskovskom međunarodnom filmskom festivalu, kada je i objavljeno da je režija filma povjerena njegovom sinu, Andreju Andrejeviču Tarkovskom. Ovih dana zaokružuje se budžet za ovaj projekat, završava kasting i izbor lokacija za snimanje. Prema riječima Klepatskog, Tarkovski junior imaće priliku da se pokaže kao pravi "naslednik" sna svog velikog oca.

I pored filmova koje je napravio i koji su mu donijeli svjetsku slavu i nagrade ("Ivanovo djetinjstvo", "Andrej Rubljov", "Solaris", "Ogledalo", "Putovanje u vremenu", "Nostalgija"...), Tarkovski je bio opsednut da roman "Ariel" vidi kao "pokretne slike". Tokom godina koje je, zbog cenzure i nemogućnosti da stvara u Rusiji proveo u inostranstvu (od 1983. do smrti 1986), njegova želja za ovim filmom postajala je sve jača, kao i nostalgija za sinom.

Naime, taj veliki majstor novog filmskog jezika kojim se život predstavlja kao ogledalo, kako je o njemu govorio Bergman, pobjegao je u Italiju zajedno sa suprugom Larisom, i ostatak života posvetio je borbi da i svog Andrjušku izvuče iz Rusije... Poslednji film "Žrtva" snimio je u Švedskoj, zahvaljujući upravo Bergmanu i njegovoj ekipi saradnika, ali su nagrade koje su neprestano stizale ostale u senci teške bolesti...

Andrej Tarkovski junior postao je poznat kao reditelj samo jednog filma - 24-minutnog dokumentarnog snimka sjećanja na svog oca "Andrej Tarkovski. Memoari", koji je nastao 1996, na desetogodišnjicu smrti filmskog maga, i prvi put će se, zapravo, naći pred jednim rediteljskim zadatkom:

Nimalo se ne osjećam lagodno, naprotiv - izjavio je predstavljajući projekat svog oca. - Ariel je čovjek koji se snagom svoje volje odupire mračnim namjerama upravnika manastira, i tako uspijeva da se održi. Moj otac u svom scenariju fokusira tu moć i značaj duha, i otvara problem duhovne krize u Evropi, kao i surovih posledica industrijalizacija i modernizacija. Jer, njegov usud jeste bilo to grozničavo traganje za duhovnošću, koje je i najljepše svojstvo njegovih djela. Kada je razočaran napustio Sovjetski Savez, doživio je pred smrt i to iznenađujuće, krajnje razočaranje - shvatio je da se razvoj današnjeg svijeta odvija na čisto materijalnom planu, bez ikakve duhovnosti. U tome vjerovatno i treba tražiti razlog zbog čega je toliko želio da snimi film o čovjeku koji leti snagom svoje duhovnosti. Ali, i moj otac je Ariel, i on je letio snagom svoje duhovnosti i svog dara - izjavio je Andrej Andrejevič Tarkovski.

- Nadam se da neću iznevjeriti nadanja ljubitelja filmske umjetnosti i djela mog oca, i da ću uspjeti da "Blag vetar" bude dobar film, u kom će se prepoznati ono što je moj otac želio da kaže. On je u žrtvovanju prepoznavao najbitniju ulogu umjetnika kao jednog od graditelja duhovnosti, a ta žrtva je odgovornost svakog pojedinca prema čovječanstvu i njegovom duhovnom napretku.

(Izvor:Večernje novosti)