Iz ekspozea Abazovića prenosimo najvažnije djelove:
"Nakon posljednjih parlamentarnih izbora, održanih 30. avgusta 2020. godine, Crna Gora je zakoračila u novu etapu demokratskog razvoja, a formiranjem 42. Vlade uspješno je realizovala jedan od najvažnijih zadataka na putu svog društvenog sazrijevanja - prvu, istorijsku, demokratsku promjenu vlasti. Prekinut je decenijski politički monopol, a građankama i građanima vraćen suverenitet koji im pripada po Ustavu. Međutim, 42. Vlada i skupštinska većina nijesu uspjele da nađu zajednički jezik i to je jedan od najvažnijih razloga zbog kojih se ukupan proces neophodnih političko-društvenih reformi već duže nalazi u stagnaciji. Rješavanje brojnih otvorenih pitanja, zbog kojih je blokiran evropski put Crne Gore, kao i ostali reformski procesi, biće u fokusu nove, 43. Vlade Crne Gore.
Crnoj Gori je, prije svega, potrebna politička i društvena stabilnost. Njene građanke i građani, osim mira i afirmacije svih drugih vrijednosti na koje možemo biti ponosni, očekuju da njihovi predstavnici daju mnogo veći doprinos pomirenju i uklanjanju vještački stvaranih tenzija, iza kojih se uvijek kriju interesi pojedinačnih krugova ill žeija za sitnim političkim profitom.
Zadatak koji stoji pred ovom generacijom političarki i političara jeste da radimo na kompromisu oko opštih društvenih interesa, u korist, a ne na štetu naših građanki i građana. Samo međusobnim razumijevanjem, uvažavanjem i spremnošću da državni interes stavimo ispred ličnog i partijskog, ova država može naprijed.
Upravo zbog toga, vladavina prava i ekonomski razvoj biće dva ključna stuba nove Vlade. Oni nose pet prioritetnih pravaca djelovanja, i to su: borba protiv korupcije, više održivih investicija, integracija u Evropsku uniju, održivi razvoj i zaštita životne sredine i afirmacija djece i mladih. Svi članovi Vlade dužni su da se bave budućnošću Crne Gore, a ne njenim daijim zarobljavanjem u prošlosti. Zato sam ponosan što će prvi put zajedno raditi subjekti koji do sada nijesu direktno sarađivali, pokazujući time koliki značaj daju integracionim procesima i važnosti učlanjenja Crne Gore u Evropsku uniju. Ovu šansu ne smijemo propustiti, drzava mora odblokirati svoje institucije i biti spremna na sve izazove koji tek predstoje. Od ključne je važnosti da u što kraćem roku dobijemo funkcionainu Vladu, aktivnu Skupštinu, efikasnu i nezavisnu sudsku vlast. Ukoliko želimo da država bude u službi svih njenih građanki i građana, ona mora poćivati na solidarnosti, razumijevanju, međusobnom poštovanju i otvorenosti. Crna Gora može opstati i biti uspješna evropska priča samo kao građanska država, koja baštini i jača svoj međuvjerski i međuetnički sklad, afirmiše naše razlike kao prednost, uvažava svoje sekularno uređenje, poštuje sve vjerske zajednice i jemči svima jednaka prava i slobode nezavisno od političke ili bilo koje druge pripadnosti.
Vjerujem da zajednički možemo postići značajne rezuitate na koje ćemo svi biti ponosni. Uz dovoijno truda, dobre volje, znanja i ijubavi, Crna Gora moze postati izuzetno uspješna evropska drzava. Ostajem optimista i vjerujem da smo zajednički na pravom putu."
Normativni prioriteti 43. Vlade će biti:
1. Dogovor o izboru nosilaca najviših pravosudnih funkcija (Vrhovnog državnog tužioca, članova Sudskog savjeta iz reda uglednih pravnika, sudija Ustavnog suda) u skladu sa Ustavom.
2. Dogovor o uspostavijanju odgovornih i funkcionalnih državnih organa i institucija u kojima će se zakonito postupanje podrazumijevati.
3. Usklađivanje zakonske regulative u oblasti pravosuđa sa standardima Evropske komisije i mišljenjima Venecijanske komisije.
4. Zakon o preispitivanju porijekla imovine.
5. Izmjene i dopune Zakona o morskom dobru sa ciljem jašanja nadležnosti opština.
6. Izborna reforma - usvajanje preporuka OEBS-a/ODIHR-a za nadogradnju izbornog zakonodavstva, uz mogućnost objedinjavanja svih izbora u jednom danu i izmjene izbornog sistema sa uvođenjem otvorenih listi i garantovanje zastupljenosti manjina kroz određivanje broja mandata.
7. Profesionalizacija Državne izborne komisije, u skladu sa preporukama OEBS/ODIHR.
8. Revizija zatečenog stanja u oblasti prosvjete i kulture, uz izmjene i dopune Zakona o kulturi i Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju, kao i preispitivanje svih spornih kadrovskih rješenja u ovim oblastima, posebno na visokim pozicijama.
9. Preispitivanje svih ugovora i akata koji ugrožavaju ustavno određenje Crne Gore kao ekološke države, uz aktivnu afirmaciju ideje ekološke drzave.
10.Preispitivanje spornih i nezakonitih odluka prethodnih vlada i državnih organa u pravcu njihovog hitnog revidiranja.
11. Reforma službe bezbjednosti, uz sagledavanje izmjena Zakona o Agenciji za nacionalnu bezbjednost.
12.Reizbor članova savjeta i izvršnih direktora regulatornih agencija, uz izmjene i dopune pratećih zakona.
13.Predlaganje zakona o popisu stanovništva u prvom kvartalu rada Vlade, u skladu sa evropskim standardima i normama.
14.Efikasnija saradnja Vlade i Skupštine.
15.Unapredenje zakonodavstva u oblasti ljudskih i manjinskih prava, pri čemu će prioritet imati Zakon o zaštiti od nasilja u porodici.
Politički prioriteti 43. Vlade će biti.
1. Nastavak beskompromisne borbe protiv organizovanog kriminala i korupcije na svim nivoima, ispunjavanje privremenih mjerila, sa ciljem dobijanja završnih mjerila za poglavija 23 i 24.
2. Obnova i prilagođavanje pregovaračke strukture novoj metodologiji proširenja, zbog dinamiziranja pregovaračkog procesa sa EU.
3. Stvaranje povoijnog ambijenta za nove investicije i zaustavijanje odlaska postojećih investitora, u cilju dinamizacije ekonomskog razvoja zemlje.
4. Nastavak započetih ekonomskih reformi kako bi se održala stabilnost javnih finansija i nastavile započete socio-ekonomske mjere.
5. Regulisanje ugovornog odnosa sa vjerskim zajednicama, u skladu sa Ustavom i zakonima Crne Gore.
6. Sagledavanje regionalnih inicijativa u kontekstu ključnog cilja - bržeg učlanjenja Crne Gore u Evropsku uniju.
7. Jačanje lokalnih samouprava kroz izmjene Zakona o državnoj svojini - prenos prava svojine sa države na opštine I donošenje podzakonskih akata radi otkianjanja štetnih posljedica nastalih primjenom Zakona iz 2009. godine.
8. Priprema i realizacija Ijetnje turističke sezone.
9. Sagledavanje mjera na reorganizaciji rada zdravstvenog sistema I donošenje državnih mjera za borbu protiv korona virusa.
10. Nastavak reforme javne uprave, uz reviziju zatečenog stanja u državnim organima i javnim preduzećima.
11. Prostorni plan razvoja Crne Gore 2022-2040.
12. Obezbjeđivanje ravnomjernog regionalnog razvoja i decentralizacije (u oblastima prosvjete, kulture, prostornog planiranja, zdravstva), kao i brži ekonomski razvoj u nerazvijenim opštinama.
13.lntenziviranje aktivnosti na prečišćavanju biračkog spiska i stvaranju preduslova za eliminaciju svih izbornih zloupotreba.
14. Zaštita prava manjinskih naroda i njihovo integrisanje u institucije kroz ostvarivanje ustavnog načela srazmjerne zastupljenosti, uz punu implementaciju zakonske regulative.
Struktura Vlade:
Vlada će imati četiri potpredsjednika/ce koji su ujedno i resorni ministri odnosno ministarke.
- Ministarstvo pravde
- Ministarstvo unutrasnjih poslova
- Ministarstvo odbrane
- Ministarstvo finansija
- Ministarstvo vanjskih poslova
- Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma
- Ministarstvo evropskih poslova
- Ministarstvo prosvjete
- Ministarstvo zdravija
- Ministarstvo kapitalnih investicija
- Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede
- Ministarstvo sporta i mladih
- Ministarstvo javne uprave
- Ministarstvo rada i socijalnog staranja
- Ministarstvo kulture i medija
- Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma
- Ministarstvo ljudskih i manjinskih prava
- Ministarstvo nauke i informacionog drustva
- Planirana su i dva ministra bez portfelja.
Cjelokupan ekspoze mandatara Abazovića pogledajte ovdje.
RTCG
Komentari