Koncertom sastava „Gospoda Glembajevi“ – koji je počeo sa skoro sat zakašnjenja - a zatim obilaskom pećine pored Ribnice u kojoj su četiri umjetnika izložila djela objedinjena nazivom „Savremeno pećinsko slikarstvo“, organizatori FIAT-a su započeli zahtjevan petnaestodnevni put povratka jednog od najiteresantnijih kulturnih događaja na kulturnu mapu glavnog grada.
Podrška različitih generacija stigla je već prve večeri: u publici su bili i oni koji su predstavljali i pratili alternativne umjetničke događaje u Crnoj Gori početkom '80-ih, što je prethodilo osnivanju Festivala jugoslovenskog alternativnog teatra – FJAT, ali i mladi koji su za FIAT saznali tek nakon 2005. godine. Činjenica, okosnicu i ovog puta čine domaći – „podgorička gerila“, kako su je neki već prozvali.
Da alternativna scena ne robuje formama, potvrdio je koncert „Gospoda Glembajevih“. Kašnjenje od sat vremena niko nije smatrao „nepoštovanjem publike“ koja je za ulazak platila kartu od tri eura. Naprotiv, bila je to prilika da se mnogi prisjete godina kada su uživali u ostvarenjima svjetski poznatih imena alternativne umjetnosti, poput Elen Stjuart, Jana Fabrea, Olega Kulika, Rodriga Garsije, Aleksa Riga, Masima Đanetija... Kada je grupa konačno bila kompletna na sceni, počeo je dvočasovni koncert na kome su se smjenjivale numere iz različitih faza podgoričke grupe koja postoji već više od dvije decenije. Sastav su ovog puta činili Srđan Vukadinović (gitara, vokal), Pavle Bojić (klavijature), Goran Vukadinović (bubnjevi) i gost Ivan Marović (bas).
Nakon ponoći, dio publike krenuo je u obilazak pećine u kojoj su Aleksandar Vukotić, Ivana Pejović, Marko Lukovac i Nikola Radović predstavili svoja djela. Riječ je o izložbi „Savremeno pećinsko slikarstvo“, koja je već imala zvanično predstavljanje početkom juna, ali je tada bila otvorena tek nekoliko dana.
- Izložba je, praktično, obnovljena, jer smo od predsjednika Umjetničkog savjeta FIAT-a Slobodana Milatovića prepozanti kao nešto što pripada segmentu Montenegro Art Guerilla, temi prvog dijela programa. Dakle, isti su eksponati kao ranije, ali smo svijetlo uradili malo bolje, kako bi izložba mogla duže da traje. Prvobitna zamisao je bila da se obilazi pod svijećama, što je i noćas napravljeno za otvaranje FIAT-a. Ostalih dana imamo stalno osvjetljenje - kazao je Aleksandar Vukotić za Portal Analitika.
Na pitanje koliko je obnovljeni FIAT značajan za umjetničku scenu i Podgorice i Crne Gore, on kaže da je riječ o „pravoj poslastici za umjetnike“.
- Ovo je možda jedina institucija – da je tako nazovem – koja nosi neki mladalački, pozitivan bunt u sebi i takvu poruku šalje. Uostalom, FIAT je kao alternativni festival prepoznat na svim meridijanima – ističe Vukotić i dodaje:
Nove publike ima. A mislim da će biti veliki broj onih koji su, kao klinci, dolazili na tadašnje predstave FIAT-a ili samo čuli o njima. Sada, nakon pauze, očekujem ovdje jednu novu podgoričku gerilu.
Segment Montenegro Art Guerilla večeras će biti nastavljen programom „FIAT video zapis“, koji će u Kuslevovoj kući biti održan sa početkom u 21 čas. Biće prikazani inserti iz kultnih FIAT-ovih predstava: „Luča mikrokozma“ iz 1990. godine, „Muzej biciklističkog ustanka u Crnoj Gori“ po tekstu Zorana Kopitovića iz 1999. godine i „Teuta“ iz 2007. godine, u režiji Slobodana Milatovića. Upravo je detalj iz „Luče mikrokozma“ - bageri koji se ljube – glavna ideja vizuelnog identiteta ovogodišnjeg festivala. Kroz istoriju FIAT-a, publiku će voditi književnik i pozorišni kritičar Balša Brković.
Podsjećamo, prvi dio FIAT-a posvećen je crnogorskom alternativnom stvaralaštvu u protekle tri decenije, i do 12. septembra čine ga likovni, knjiženi, muzički i pozorišni program. Takmičarski dio FIAT-a, pod nazivom Politički teatar, biće održan od 13. do 15. septembra, kada će biti dodijeljene nagrade za najbojlju predstavu, autora i glumca festivala.
Festival su podržali Ministarstvo kulture Crne Gore i Glavni grad Podgorica, koji je ujedno osnivač FIAT-a, dok je generalni sponzor Crnogorski Telekom.
(Izvor:Analitika)