Saopštenje savjetnika Kabineta predsjednika Borisa Bastijančića prenosimo u cjelosti:
Na Četvrtoj sjednici Drugog redovnog (jesenjeg) zasijedanja u 2022. godini, 27. decembra, usvojen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi, glasovima 41 poslanika, bez glasova opozicije.
Predsjedniku Crne Gore ovaj zakon dostavljen je 29. decembra. Narednoga dana, nakon što je spoznao formu i sadržinu Zakona, pažljivo analizirajući njegova sporna rješenja, predsjednik Đukanović je sa više razloga, na osnovu člana 94 stav 1 Ustava Crne Gore, iskoristio mogućnost utvrđenu našim najvišim pravnim aktom – da vrati Skupštini Crne Gore Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj samoupravi na ponovno odlučivanje.
Danas je dopis Predsjednika Crne Gore dostavljen predsjednici Skupštine, kojim je ukazao da bi se proglašavanjem ovog zakona, stupanjem na snagu istog i postupanjem državnih organa saglasno njegovom slovu i duhu, moglo otvoriti više bitnih pravnih pitanja i nedoumica povodom očuvanja preostalog jedinstva pravnog poretka, ustavnosti i zakonitosti, zatim poštovanja ustavne zabrane retroaktivnog dejstva zakona i drugih propisa, te održive pravne sigurnosti u političkom i pravnom sistemu države uopšte.
Dalje, navodeći razloge vraćanja Zakona Skupštini na ponovno odlučivanje, Predsjednik Crne Gore je konstatovao da bi se njime istodobno grubo zašlo u pravni prostor i izbornu materiju opšteg pravnog akta sistemskog karaktera i značaja – Zakona o izboru odbornika i poslanika, koji, kao što je poznato, ne može biti izmijenjen i dopunjen u zakonodavnom postupku bez neophodne podrške kvalifikovane dvotrećinske većine poslanika Skupštine Crne Gore.
S opravdanim razlogom, šef države je stavio i akcenat na potencijalnu flagrantnu povredu zajemčenog ustavnog prava na lokalnu samoupravu i sa njim neraskidivo skopčanog načina neposrednog odlučivanja preko slobodno izabranih predstavnika lokalnih parlamenata, kao i na propratnu bezobzirnu derogaciju jasne ustavne norme (član 117 stav 2) koja bez imalo prostora za drugačija i šira tumačenja kazuje da Vlada može raspustiti skupštinu opštine, odnosno razriješiti predsjednika opštine samo ako skupština opštine, odnosno predsjednik opštine, u vremenu dužem od šest mjeseci, ne vrše svoje nadležnosti, što inače bliže uređuje važeći Zakon o lokalnoj samoupravi.
Na kraju, Predsjednik je jasno ukazao da bi, ukoliko ovaj zakon bude ponovno izglasan na skupštinskom plenumu, to bilo neminovno označeno kao novi sračunati nasrtaj na demokratiju, vladavinu prava i sistem neprolaznih pravnih vrijednosti civilizovanih društava i još jedno političko nedjelo u nizu krajnje opasnih zakonodavnih poduhvata najvišeg crnogorskog predstavničkog i legislativnog doma, nastalih u izrazito kompleksnoj političkoj situaciji.
Komentari