Zašto druga najmnogoljudnija afrička zemlja "zaostaje" sedam godina i osam mjeseci za velikim dijelom ostatka svijeta? Kako to funkcioniše za Etiopljane koji žive u sve globaliziranijem svijetu?Odgovori na ova pitanja su u viševjekovnoj tradiciji i čvrstom osjećaju nacionalnog identiteta.
Jedinstven kalendar
U Etiopiji se rođenje Isusa Hrista priznaje sedam, odnosno osam godina poslije gregorijanskog ili "Zapadnog" kalendara koji je papa Grgur XIII uveo 1582. Stručnjaci smatraju da je rimokatolička crkva svoj kalendar prilagodila 500. godine dok je etiopska pravoslavna crkva odlučila nastaviti slijediti drevne datume. I dok je veći dio svijeta prihvatio gregorijanski kalendar, Etiopija je zadržala svoj kalendar.
"Mi smo jedinstveni. Nikada nismo bili kolonizirani. Imamo svoj kalendar. Imamo svoje pismo. Imamo svoju kulturnu tradiciju", izjavio je izvršni direktor etiopske turističke kompanije Rotate Ethiopia Tours And Travel Eshetu Getachew.
Etiopski kalendar, za koji se smatra da postoji najmanje 1500 godina, mnogo je sličan kalendaru Koptske pravoslavne crkve u Aleksandriji, crkve sa sjedištem u Egiptu. Prateći solarno-lunarni sistem, etiopski kalendar ima 13 mjeseci, od čega 12 mjeseci ima 30 dana. Posljednji mjesec ima samo pet dana, odnosno šest dana tokom prestupne godine.
Stranci koji posjećuju Etiopiju često su zapanjeni kada znaju da su se dolaskom u ovu zemlju "vratili u prošlost". Kako međunarodne kompanije i škole u Etiopiji koriste gregorijanski kalendar, mnogi stanovnici ove države nemaju drugog izbora nego da istovremeno koriste i etiopski i gregorijanski kalendar.
"Vrlo je teško. Još uvijek ne mogu da se prebacim s jednog na drugi kalendar. To je pravi izazov. Moram da razmišljam o satima i danima, a ponekad i mjesecima i godinama", istakao je etiopski arheolog Goitom W. Tekle koji trenutno živi u Njemačkoj.
Ukazao je da se neke institucije stalno moraju prebacivati s jednog na drugi kalendar.
Zabune s datumima
Čak i nešto što je jednostavno, kao što je izdavanje rodnog lista, može predstavljati problem kada se "sudare" etiopski i gregorijanski kalendar. Naime, prilikom izdavanja rodnog lista potrebno je navesti datum rođenja i prema etiopskom i prema gregorijanskom kalendaru. Prilikom pretvaranja datuma rođenja iz etiopskog u gregorijanski kalendar dešavaju se greške.
Njemačka arheološkinja specijalizovana za srednjovjekovnu Evropu i afričku istoriju Verena Krebs je napomenula da etiopski kalendar nije jedini kalendar koji se razlikuje u odnosu na gregorijanski. Kao primjer je istakla staroegipatski kalendar prema kojem 2024. godini odgovara 6266. godina.
Osim toga, Saudijska Arabija daje prioritet hidžretskom kalendaru koji ima 12 mjeseci i 354 dana. Međutim, ova država je nedavno dozvolila da se gregorijanski kalendar koristi u službenim poslovima. Nadalje, hebrejski kalendar je zvanični izraelski kalendar.
Krebs je mišljenja da se interes za etiopski kalendar povećao u posljednjih nekoliko godina, a kao mogući razlog za to je navela da je "veoma blizak" gregorijanskom kalendaru, ali opet drugačiji.
"Logičan" pristup
Fotograf Abel Gashaw je među mnogim Etiopljanima koji su se relativno prilagodili prebacivanju s jednog na drugi kalendar. No, preferira etiopski kalendar, opisavši ga kao logičnijim, posebno kada je riječ o završetku, odnosno početku godine.
Nova godina ili Enkutatash, što na amharskom etiopskom semitskom jeziku znači "dar dragulja", stiže pred kraj kišne sezone. Etiopski cvijet Adey Abeba cvjeta u tom periodu i simbol je etiopske Nove godine.
"To je kao novi početak. To je novi početak za sve nas. Nakon toga, smanjuje se intenzitet kiše, a gdje god krenete, sve je zeleno", kazao je Gashaw.
Naglasio je da Nova godina na 1. januar ne bi imala smisla u Etiopiji jer bi to bilo tokom sušne sezone dok 11. septembar, odnosno 12. septembar tokom prestupne godine, označava početak egipatske godine i kao takav dobro funkcioniše.
"Znam da je to loš dan za svijet (pozivajući se na terorističke napade 11. septembra na Sjedinjene Američke Države). No, kraj, odnosno početak godine u Etiopiji je na taj dan", ukazao je Gashaw.
Arheologinja Krebs takođe smatra da je kraj, odnosno početak godine na kraju kišne sezone logičan. Etiopija se ne razlikuje samo po svom kalendaru, već i po svom vremenskom sistemu.
12 sati
Dok dan u većini zemalja počinje u ponoć, Etiopljani koriste 12-satni sistem od zore do sumraka, a počevši od 1 sat. Gashaw je podsjetio da se ovo odražava na život u Etiopiji i da se čini kao razumnijim pristupom. Dugo je dnevnog svjetla zbog blizine ove zemlje ekvatoru.
"Da budem iskren, ne znam zašto prema evropskom vremenu dan počinje u ponoć", naveo je Gashaw.
Različiti vremenski sistemi mogu izazvati zabunu kod stranaca koji posjećuju Etiopiju. Zbog toga je potrebno da prilikom dogovaranja termina susreta ili bilo koje druge aktivnosti uvijek preciziraju da li je riječ o etiopskom ili Zapadnom vremenu.
Nesporazumi se dešavaju i među samim stanovnicima Etiopije jer oni koji žive u ruralnijim područjima ne moraju nužno u obzir uzeti i Zapadni sistem mjerenja vremena, što nije slučaj u urbanim područjima.
Vrijeme za promjenu?
Arheološkinja Krebs smatra da je teško zagovarati ideju da država sa 130 miliona stanovnika, od kojih su većina konzervativni, promijeni višedecenijsku tradiciju, tj. da odbaci svoj kalendar i prihvati gregorijanski kalendar. Pri stavu je da niti jedna nacija ne treba odbaciti svoj sistem mjerenja vremena koji za njih ima mnogo više od kulturnog značaja, piše CNN.
Komentari