– Parlamentarna većina je odavno izgubila legitimitet da vrši vlast u Crnoj Gori, i tu činjenicu nikakva rekonstrukcija ne može zamagliti, jer brod koji tone ne možete spasiti tako što ćete da ofarbate palubu. Zato su skori vanredni parlamentarni izbori najefikasniji način rješavanja Gordijevog čvora koji nam eksponenti desničarskih politika, okupljeni u aktuelnoj vlasti, ostavljaju u nasljeđe. Političkoj osovini Mandić – Spajić se bliži politički kraj. Vrijeme je za alternativne, istinski evropske, umjerene politike, čiji najbolji reprezent je Evropski savez, rekao je Šehović.
POBJEDA: Socijaldemokrate Crne Gore, Socijaldemokratska partija i Liberalna partija su, uz podršku brojnih građanskih organizacija, slobodnih pojedinaca i intelektualaca, formirali Evropski savez. Koliko je realna projekcija da bi taj novi subjekt mogao postati najjača politička opcija u državi?
ŠEHOVIĆ: Evropski savez, koji pored SD-a, SDP-a i LP-a, čine i brojni intelektualci i slobodni građani, predstavlja kvalitetan i konkretan odgovor na talas nacionalizma, primitivizma i populizma, kojem posljednjih godina, nažalost, naše društvo svjedoči. Riječ je o nadstranačkoj političkoj platformi, otvorenoj za sve kojima su prihvatljivi principi na osnovu kojih je nastala naša Programska deklaracija, a sve sa ciljem kreiranja političkog i ideološkog okvira, koji bi poslužio kao osnov za okupljanje svih građanski i evropski nastrojenih političkih i društvenih činilaca. Jedino okupljeni oko vrijednosti sadržanih u Deklaraciji, koji su izdržali istorijsku probu vremena, možemo postati istinsko prozapadno društvo kojem težimo. Jednako onako kako je Savez reformskih snaga 90-ih godina ponudio politički okvir koji je u ideološkom smislu postao dominantan, ni najmanje ne sumnjamo da će i ideja Evropskog saveza, istinskog sljedbenika Saveza reformskih snaga, to isto biti u ovom novom vremenu.
POBJEDA: Kakva će biti saradnja sa drugim građanskim opcijama, u ovom momentu brojnijim, kao što je DPS?
ŠEHOVIĆ: Nestranačka udruženja, brojni intelektualci i pojedinci su naši primarni partneri. Itekako imponuje povjerenje koje su nam poklonili univerzitetski profesori, ambasadori, ugledni ljekari, građanski aktivisti, nagrađivani umjetnici, priznati sportisti, privrednici, uvaženi predstavnici naše dijaspore, i mnogi drugi, na način što su svojim imenom i prezimenom stali ne iza bilo koje od ove tri partije, nego iza vrijednosnih temelja predstavljenih na Osnivačkoj konvenciji prije desetak dana.
Naravno, spremni smo da na principijelnoj ravni sarađujemo i sa drugim progresivnim političkim činiocima, koji su zajedno s nama voljni da beskompromisno i nekalkulantski brane brutalno napadnute bazične vrijednosti ove države. To možemo jedino ako sakupimo sav napredni emancipatorski politički, ali i društveni potencijal. A nestranačkom dijelu društvenog potencijala je Evropski savez, svojom nadstranačkom ponudom, širom otvorio vrata.
POBJEDA: Dešavanja na lokalnoj sceni impliciraju da bi vaš savez mogao da ima znatno veći koalicioni kapacitet od DPS-a i da bi se mogao naći u lokalnim vlastima, danas Budve, sjutra vjerovatno Kotora i Podgorice. Koji su vaši uslovi za potencijalnu saradnju sa strankama vlasti na lokalnom i državnom nivou?
ŠEHOVIĆ: Svako ko se bavi politikom to čini da bi, u krajnjem, došao na vlast, te dobio priliku da sprovodi svoj program. To što Evropski savez nesporno ima širok koalicioni kapacitet i na lokalnom i na državnom nivou apsolutno ne znači da smo mi spremni da na svakakvoj programskoj platformi i sa svakim vršimo vlast, odnosno da smo spremni da zarad fotelja prodajemo i sopstveno i dostojanstvo države, a još manje da se poigravamo temeljnim vrijednostima koje dosljedno čuvamo pune tri decenije. Naprotiv. Mi ideološki i vrijednosni temelj imamo i apsolutno nam ne treba novi. Uostalom, može li uopšte biti alternative antifašizmu, građanskoj opciji i Evropskoj uniji? Oni koji misle da može, naši partneri nijesu.
Okupljati se, dakle, možemo samo oko građanskog, antifašističkog, evroatlantskog, tj. državotvornog koncepta, a sarađivati samo sa onima koji sa takvim konceptom ni u primisli nijesu spremni da kalkulišu. A upravo to je od strane aktuelne vlasti napadnuto, jer je parlamentarna većina pristala da bude talac 13 poslanika ekstremne desnice, političkih satelita koji rade po nalogu zvaničnog Beograda, za sada ne na formalnom, ali svakako da na suštinskom obezdržavljenju i poništenju Crne Gore. Dakle, partnerstva sa takvim desničarskim strukturama, koji su ostali zaglavljeni u deseteračkoj prošlosti, sigurno ne možemo i nećemo praviti.
POBJEDA: Građanskom procrnogorskom bloku u prvom redu zamjeraju da se nijesu ogradili od grešaka i nuspojava koje su pratile dobra dostignuća vlasti u periodu do 2020. godine. Da li ste svjesni grešaka koje su dovele do promjene vlasti?
ŠEHOVIĆ: Samo formiranje Evropskog saveza je dokaz političkog sazrijevanja nove generacije političara koja je preuzela čelne pozicije u sve tri partije, i pokazala spremnost da se izdigne iznad različitog gledanja na neke stvari u prethodnom periodu, zarad višeg cilja. Što nije baš svojstveno političkoj sceni Crne Gore, jer vidimo da dok se svi drugi dijele i fragmentišu, jedino se mi u Evropskom savezu okupljamo i na taj način doprinosimo jačanju građanske, ideološki potpuno zaokružene opcije.
U pravu ste kada pominjete i greške prethodne, tj. naše vlasti, jer aktuelnu vladajuću garnituru na vlast nije dovela ispravnost njihove politike, već neke nepobitne, a neke apsolutno izmišljene greške prethodne vlasti. Negdje sam ranije, kao odgovor na slično pitanje, kazao da njih na vlast nijesu dovele njihove političke ideje i ideali, već borba protiv naših. A svako ko svoje djelovanje zasniva na borbi protiv nekoga, umjesto za nešto, ne može imati političku budućnost. Na tome retrogradna politika pada, a progresivna, na čelu sa novom, mlađom političkom generacijom, će sigurno rasti. Dakle, mi jesmo svjesni da smo predstavnici politike koja je nekad i griješila. Ali između politike koja je s vremena na vrijeme pravila greške i politike većeg dijela konstituenata aktuelne vlasti koja je u svojoj suštini pogrešna, jer je okupljena oko retrogradnog, nazadnog svjetonazora, nije teško napraviti pravi izbor.
POBJEDA: Nakon dobijanja pozitivnog IBAR-a zbog usvajanja Rezolucuje o Jasenovcu, Dahau i Mauthauzenu, Crnoj Gori je ugrožen evropski put. Da li je ova vlada, pogotovo ako dođe do rekonstrukcije, sposobna da uvede državu u predvorje EU?
ŠEHOVIĆ: Vjerovatnoća da ovakva Frankenštajn parlamentarna većina, kojom na daljinski upravlja Andrija Mandić, a njim Aleksandar Vučić, može da nas uvede u predvorje Evropske unije je jednaka onoj koja pretpostavlja da bi piroman mogao postati dobar vatrogasac! Radikalna desnica u Crnoj Gori, koja drži za politički perčin Vladu Milojka Spajića, ali i njega samog budući da je postao ključni eksponent desničarskih politika, tri decenije istrajava baš na suprotnom – na antievropskoj i antizapadnoj ideološkoj matrici. Osvjedočeni protivnici NATO-a, obožavaoci zvanične Rusije i Vladimira Putina, slavljenici osuđenih ratnih zločinaca, revizionisti istorije, afirmatori četničkog i klerikalnog a relativizatori antifašištičkog, sekularnog i multikuluralnog nasljeđa, rušitelji regionalne saradnje, odnosno provjereno antizapadno nastrojeni politički činioci, ne mogu da nas uvedu u prozapadni sistem na kojem Evropska unija počiva. Očekivati da oni koji suštinski baštine potpuno suprotne vrijednosti od evropskih, zaista mogu da nas uvedu u Evropsku uniju, bio bi čisti politički mazohizam.
POBJEDA: Da li je realna opcija vanrednih parlamentarnih izbora?
ŠEHOVIĆ: Parlamentarna većina je odavno izgubila legitimitet da vrši vlast u Crnoj Gori i tu činjenicu nikakva rekonstrukcija ne može zamagliti, jer brod koji tone ne možete spasiti tako što ćete da ofarbate palubu. Zato su skori vanredni parlamentarni izbori najefikasniji način rješavanja Gordijevog čvora koji nam eksponenti desničarskih politika okupljeni u aktuelnoj vlasti ostavljaju u nasljeđe. Političkoj osovini Mandić – Spajić se bliži politički kraj. Vrijeme je za alternativne, istinski evropske, umjerene politike, čiji najbolji reprezent je Evropski savez.
POBJEDA: Što za Vas predstavlja 13. jul?
ŠEHOVIĆ: Srž crnogorskog identiteta i ponosa. Simbol hrabrosti, slobode i nepokolebljivog duha svih naroda koji ovdje žive. Podsjetnik da smo nasljednici slavne tradicije otpora i ponosa. Dan koji na najbolji mogući način govori o snazi, dostojanstvu, odlučnosti i neustrašivosti Crne Gore.
Program „Evropa sad 2“ nosi veliki rizik
POBJEDA: Kao prioritet Saveza istaknuta su ekonomska i identitetska pitanja, kakav je Vaš stav o fiskalnoj strategiji koja na mala vrata uvodi program ,,Evropa sad 2“?
ŠEHOVIĆ: Program ,,Evropa sad 2“ nije nikakav program, jer u pisanom obliku ne postoji. Nikad ga niko na papiru nije vidio. Niti na tu temu ozbiljnije i konzistentnije progovorio. A kad bi pod opravdanim pritiskom javnosti nešto o tome i javno kazali, to bi učinili toliko neubjedljivo, nemušto, konfuzno i kontradiktorno sa prethodno rečenim, da je bolje da su ćutali. Što, uglavnom, kada je riječ o ovoj temi, i čine.
Međutim, mnogo važnije od toga šta ja kao političar, pa čak i šta kao univerzitetski profesor koji predaje javne finansije o tome mislim, je mišljenje relevantnih međunarodnih institucija. A one su, sve do jedne, kazale ono što svi znamo – da je riječ o ekonomskoj alhemiji koja nema ama baš nikakvo utemeljenje ni u teoriji ni u praksi. Tako Svjetska banka tim povodom upozorava da bi u slučaju njegove realizacije nastupio „ozbiljan rizik za javne finansije“, Međunarodni monetarni fond da bi „fiskalno pogoršanje bilo značajno“, dok je Evropska komisija, komentarišući Program ekonomskih reformi, poručila da bi „takve odluke predstavljale „veliki rizik“ i izazvale bi „teške posljedice po crnogorsku fiskalnu održivost i zahtijevale bi značajno povećanje indirektnih poreza da bi se nadoknadili troškovi“. A to, po riječima uvaženog člana Senata Državne revizorske institucije, znači povećanje PDV-a na preko 30%!
Nema tih vrata, ni malih ni velikih, na koja bi ovaj nazovi program ušao, a da za posljedicu ne proizvede teške posljedice po naš, inače ranjivi, ekonomski i finansijski sistem.
Komentari