Već dvadeset godina ovaj četverac sa Cetinja svojim humorom osvaja publiku zemalja bivšeg jugoslovenskog prostora - najprije (i i dalje) putem radio-talasa, a zatim i svojim satiričnim skečevima i parodijama postavljenim na YouTube-u, performansima i muzičkim stvaralaštvom... Ove godine, svoj dugogodišnji rad na satiri i kritici naše realnosti, zaokružili su prvim dugometražnim filmom.
Na njima svojstven način napravili su djelo koje je tektonski uzdrmalo domaću javnost, unoseći u crnogorsku kinematografiju nešto potpuno novo - nešto što na drugačiji način "secira" društvo, provocira bez kompromisa i "bode oči" mnogima.
U intervjuu za portal N1, scenarista filma Aleksandar Radunović Popaj, ujedno i gitarista crnogorske rok grupe Perper, priča o ovom novom, velikom poduhvatu momaka sa Lovćena.
Nakon filmskih premijera u Herceg Novom, Sarajevu (na SFF) i Mojkovcu, kritika je "The Books of Knjige - Slučajevi pravde" okarakterisala kao najbrutalniju krimi-komediju na našim prostorima, a publika, bar ona u Crnoj Gori, oštro je podijeljena po pitanju ovog filma.
Komentarišući pitanje da li su prvim filmskim ostvarenjem, u odnosu na dosadašnju crnogorsku kinematografiju, "ušli u prekršaj" ili, što bi se reklo, prošli kroz crveno, Popaj kaže da kada je umjetnost u pitanju, može se raspravljati o estetskim kriterijumima i dometima određenog ostvarenja, ali razmišljati o dozvoljenim i nedozvoljenim stvarima je pogubno.
"Dakle, uopšte se ne opterećujemo time šta će neko reći nakon što odgleda film, posebno u kontekstu crnogorske ili bilo koje druge kinematografije. Naravno, drago nam je da je pozitivnih reakcija mnogo više i što mnogo više ljudi dobro reaguje na film, ali ne bismo pali u depresiju ni da je situacija drugačija. Ovaj film je punokrvni TBOK (The Books of Knjige) proizvod i mi smo jako zadovoljni onim što smo uradili", kazao je Popaj.
On je kazao da je film je, svakako, slika vremena u kom živimo, ali je daleko od dnevno-političkih stvari.
"Druga stvar koju valja pomenuti je da nemamo svi isti smisao i senzibilitet kad je u pitanje razumijevanje humora, tako da je moguće da se neki ljudi začude kad vide da ovo ne liči na TV reklame koje snimimo, s vremena na vrijeme...", ističe Popaj u intervjuu za portal N1.
Dio crnogorske publike glasno komentariše da je problematična "etika"...
"Nekome se jednostavno ne sviđa to što smo uradili i to ne znači da je glup ili malograđanin. Svako misli da je njegov svetonazor ono što bi trebalo biti dominantno, a Crna Gora jeste specifična po mnogim stvarima, pa tako i po tome da se ljudi teško privikavaju na nešto što nije uobičajeno. Ako smo uradili nešto dobro, to je činjenica da smo uspjeli da u Crnoj Gori, makar na kratko, u fokusu bude film, a ne državni udari i njemu slične gluposti iz sfere politike".
Na pitanje kako su Cetinjani reagovali na "Slučajeve pravde", zameraju li da su "nagrdili" Crnogorce, Popaj kaže da su reakcije odlične
" A nisam siguran da smo bilo koga nagrdili. Da `prostite zbog poređenja, to je kao kad biste osuđivali Bernharda zbog stava prema Austrijancima, Gogolja prema Rusima, Živka Nikolića prema Crnogorcima itd. Mislim da je prirodno da se umjetnici bave čovjekovim slabostima i ponorima u koje upada pojedinac ili društvo u cjelini. Umjetnost, između ostalog, mora da provocira, uznemirava, da vas pokrene, natjera na razmišljanje, da ostavi makar i mučan utisak... Za umjetnika su takve stvari glina od koje će praviti ćupove, vaze ili klozetske šolje".
Komentari