SELEKTOR 58. Sterijinog pozorja, Igor Bojović, odgledao je sedamdeset predstava da bi za naš najstariji pozorišni festival odabrao devet naslova - stavljajući, prije svega, akcenat na praizvjedbe i domaći tekst. I sam dramski pisac (između ostalih, dobitnik dvije Sterijine nagrade za tekst), ali i dugogodišnji upravnik teatra za najmlađe (Pozorišta "Pinokio") imao je tako uvid u kompletnu produkciju i pozorišne prilike u jednoj od, kako kaže, najtežih pozorišnih sezona.
Što zbog materijalne situacije, što zbog niza birokratskih pravila koja ograničavaju umjetničku kreativnost, uprave pozorišta sve se manje bave repertoarom i novim predstavama, a sve više se bore za najnužnije funkcionisanje teatara - zaključuje Bojović. - Ipak, još jednom se pokazalo da je i u najtežim uslovima najjača odbrana upravo kreativnost.
Selektor zapaža da je više sluha i hrabrosti za domaći tekst uočeno u pozorištima van velikih teatarskih centara. Takođe, da je među sedamdeset odgledanih predstava bilo mnogo onih koje su rađene tek da se predstava "dogodi", ali da se pojavilo i nekoliko umjetnički i produkcijski značajnih ostvarenja.
Nisu događaj samo velike produkcije u Beogradu i Novom Sadu koje ćemo imati priliku da vidimo, već i pojava najmlađeg profesionalnog pozorišta u Srbiji: lazarevačkog Puls teatra. Samo u jednoj godini imali su više praizvedbi domaćih djela nego sva pozorišta iz većih gradova zajedno! Za mene je i događaj što je somborsko pozorište, poslije deset godina čekanja teksta na izvođenje u Atelju 212 i SNP, postavilo na scenu komad Fedora Šilija "Čarobnjak", promovišući jednog mladog pisca i praveći zaokret u svojoj repertoarskoj politici.
Bojović ističe da će tako na Pozorju biti čak četiri praizvjedbe (uz "Čarobnjaka", "Sunce tuđeg neba" Milovana Mračevića Puls teatra, "Grebanje ili kako se ubila moja baka" Tanje Šljivar - koprodukcija Hartefakta, zeničkog pozorišta i Bitef teatra, kao i "Konstantin" Dejana Stojiljkovića, koprodukcija niškog i beogradskog Narodnog pozorišta). U selekciji se našlo i djelo našeg klasika (Sremčeva "Zona Zamfirova" Pozorišta na Terazijama), dvije predstave rađene u inostranstvu po tekstovima srpskih autora ("Virus" Siniše Kovačevića u Jerevanu i Nušićeva "Gospođa ministarka" u Zagrebu), kao i dvije predstave rađene po Šekspiru i Čehovu: "Otelo" JDP i "Galeb" SNP.
Žao mi je što zbog konceptualnih i propozicijskih ograničenja, ove godine na Pozorju neće biti predstava rađenih kao dramatizacije romana - kaže Bojović. - Podsjetiću da su se na festivalu nekada dodjeljivale i nagrade za dramatizaciju i adaptaciju. Možda bi ponovo valjalo razmišljati o tome.
(Izvor:Večernje novosti)